Monday , 24 July 2017
Terbaru

HUDUD DALAM ISLAM TIDAK KEJAM TETAPI ADIL!

Mengapa Islam memperkenalkan undang-undang yang cukup zalim seperti membunuh orang murtad, memotong tangan pencuri, rejam lelaki atau perempuan berzina yang sudah berkahwin sampai mati, dan sebatan 100 bagi lelaki dan perempuan yang berzina dan belum berkahwin.

Katanya : Islam adalah agama yang membawa rahmat dan kedamaian kepada seluruh alam. Kalau membawa rahmat, kenapa Islam benarkan semua hukuman tersebut? Bukankah hukuman tersebut akan mendatang kezaliman dan kesengsaraan.

Dan tidaklah Kami mengutus kamu, melainkan untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam (Al-Anbiyaa’ 21;107).

Dalam ayat di atas jelas menerangkan bahawa kedatangan Muhammad yang membawa Islam adalah rahmat atau berita gembira kepada seluruh alam. Maksud alam di sini bukan hanya manusia sahaja bahkan kebaikan kepada seluruh makhluk yang ada di dunia ini. Ayat ini membuktikan Islam adalah agama rahmat dan kedamaian. Memang benar Qur’an membenarkan pelaksanaan undang-undang tersebut dengan tujuan untuk mencegah dan sekaligus menjaga manusia serta harta benda mereka daripada dicerobohi.

1. Hukuman Mencuri

Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya sebagai pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan daripada Allah. Dan Allah maha perkasa lagi maha bijaksana (Al-Maa-idah 5;38).
Hukuman potong tangan bagi pencuri dilaksanakan untuk menuntut keadilan kedua-dua pihak iaitu pencuri dan harta orang yang dicuri. Memang nampak seolah-olah menzalim pencuri, tapi macamna dengan harta yang dicuri? Adakah mereka tak dizalimi oleh pencuri? Bayangkan harta yang dicuri tersebut dikumpulkan bertahun-tahun tetapi hilang dalam sekelip mata kerana dicuri. Adakah pencuri tersebut tidak bersifat zalim?

Pelaksanaan hukuman potong tangan untuk memberikan peringatan kepada pencuri supaya tidak mengulangi atau menakutkan orang lain yang mahu mencuri. Sungguhpun demikian seringkali timbul masalah kerana pelaksanaan undang-undang tersebut tidak berlaku keadilan. Sebelum perlaksanaan hukuman potong tangan maka harus dibuktikan dengan sahih dengan bukti-bukti yang sah. Selepas disabitkan mencuripun belum boleh dilaksabakan hukum memotong tangan kalau kerajaan tidak melindungi rakyatnya termasuk juga keperluan asas.

Disamping itu harus dikaji sebab apa mencuri? Kalau mencuri disebabkan ketiadaan makanan sehingga terpaksa mencuri maka kerajaan harus bertanggung jawab bukan pencuri, tetapi sekiranya semua keperluan asas sudah terpenuhi dan tetap mencuri kerana tabi’at maka hukum harus dilaksanakan untuk memberi pengajaran kepada pencuri.

Sungguhpun demikian pelaksanaan hukum tersebut harus adil dan tidak menzalimi pencuri tersebut lebih-lebih mengaibkan pencuri. Dalam perlaksanaan hukum pun diambil kira supaya tidak sampai menzalimi pencuri tersebut seperti mempastikan agar pisau benar-benar tajam sehingga tidak begitu menyiksa. Ini diperingatkan oleh Rasulullah dalam pesannya :

Abu Hurairah berkata : Dibawa kepada Muhammad seorang yang minum arak, Muhammad perintahkan untuk memukul, maka di antara kami ada yang memukulnya dengan tangan, selipar dan kainnya. Selepas itu seseorang berkata “Allah telah menghinanya” maka Muhammad berkata : “Jangan kamu menjadi perosak saudaramu (menjadi pembantu syaitan)” iaitu dengan menghinanya sehingga syaitan akan lebih senang untuk menghancurkan orang tersebut (dilaporkan oleh Bukhari).

Hadith di atas menunjukkan bahawa tidak boleh melaksanakan hukum dengan tujuan merosakkan pencuri tapi hanya sekadar mengajar semata-mata. Sebetulnya hukuman potong tangan bukan hanya dalam Islam bahkan dalam Kristian pun terdapat ayat tersebut seperti terdapat dalam ayat di bawah :

Jika tanganmu menyebabkan kamu berdosa, potonglah tangan itu! Lebih baik kamu hidup tanpa sebelah tangan daripada kamu masuk ke dalam nereka yang kekal bersama kedua tanganmu (Mark 9;43 dan Matthew 5;30).

Jika kakimu menyebabkan kamu berdosa, potonglah kaki itu! Lebih baik kamu hidup tanpa sebelah kaki daripada kamu dibuang ke dalam neraka bersama kedua kakimu (Mark 9;45).

2. Rejam kerana Berzina.

Sila rujuk ayat di bawah :

Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina maka rejamlah tiap-tiap mereka 100 kali rejam, dan janganlah disebabkan rasa simpati menyebabkan kamu gagal melaksanakan hukum Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah pelaksanaan hukum Allah disaksikan oleh sekumpulan orang (An-Nuur 24;2).

Bagi Lelaki dan perempuan yang sudah berkahwin maka rejam sampai mati manakala yang belum berkahwin adalah rejam 100 kali sebatan. Sebelum hukum dilaksanakan maka pendakwa harus menyatakan bukti yang sahih dimana ada empat orang saksi yang melihat zina berlaku secara langsung. Kalau tidak ada saksi maka kerajaan tidak boleh melaksanakan hukuman tersebut sungguhpun zina itu memang dilakukan kecuali tertuduh membuat pengakuan sacara sukarela seperti berlaku pada zaman Muhammad. Undang-undang Allah juga terkandung dalam kitab-kitab samawi lain. Dalam Taurah (Moses) dan Injil (Yesus) juga terdapat perintah pelaksanaan hukum hudud bagi yang berdosa. Bahkan dalam Bible sendiri juga terdapat hukum hudud.

Bunuhlah nabi atau penafsir mimpi yang menyuruh kamu memberontak terhadap Tuhan yang sudah menyelamatkan kamu dari Mesir, tempat kamu dijadikan hamba sahaya dahulu. Orang seperti itu jahat dan cuba menyesatkan kamu daripada kehidupan yang diridhai Tuhan. Orang itu mesti dibunuh, supaya kejahatan itu dihapuskan dari kalangan kamu (Deutronomy 13;5).

Di ayat yang seterusnya pun perintah hudud juga perlu dilaksanakan :

Jangan biarkan orang tersebut merayu kamu dan jangan dengarkan kata-katanya. Jangan kasihani orang tersebut dan jangan lindungi dia. Bunuhlah dia! Biarlah kamu menjadi orang pertama yang merejam dia. Rejamlah dia sampai mati! Dia cuba menjauhkan kamu daripada Tuhan, yang sudah menyelamatkan kamu dari Mesir, tempat kamu dijadikan hamba dahulu. Kemudian semua bangsa Israel akan mendengar dan mereka akan takut Murtad. Seorangpun tidak akan murtad lagi (Deutronomy 13;8).

Sesiapa yang menyebabkan pengikut-Ku yang kecil ini tidak lagi beriman kepada-Ku, lebih baik kalau batu pengisar diikatkan pada lehernya, lalu dia dibuang ke dalam laut (Mark 9;42).

Hukum pasal zina pula tersebut dalam Matthew 5;28-29 dan Mark 9;47 :

Tetapi sekarang Aku berkata kepada kamu : Sesiapa memandang seorang perempuan dengan perasaan berahi, orang itu sudah berzina dengan hati. Jika mata kanan kamu menyebabkan kamu berdosa, cungkillah dan buang lah mata itu! Lebih baik kamu kehilangan salah satu anggota tubuh daripada seluruh tubuh kamu dibuang ke dalam neraka.

Sumber

Beginilah intisari tentang hudud di dalam Islam. Sesungguhnya Allah yang menciptakan kita dan hanya Allah saja yang tahu akan hukum yang sesuai dilaksanakan ke atas makhluk ciptaannya. Kembalilah kepada fitrah sebenar, jangan terus berada dalam kesesatan dengan cuba melaksanakan hukum berdasarkan pemikiran dan ideologi kita sendiri.

11 comments

  1. Salam..
    lama btul kawan suri diamkan diri.patutle sunyi jer blog suri cam tak der chya…

    alangkah bagusnya jika hukun sbgni di amalkan d malaysia.suri sokong 100%.

    pasti tak der kes buang lagi.

  2. kelantan dr dulu kata nak jalankan hudud tp sampai skrg tak buat lg.

  3. aku sentiasa akan menyokong… bukan pasal parti tau…

  4. Saya sangat setuju jika hukuman ini di laksanakan oleh undang2 islam, tapi mestilah hanya kepada orang islam sahaja. Orang2 bukan islam HARUSLAH dikecualikan. Saya juga tidak sabar untuk melihat malaysia menghasilkan masyarakat yang kudung tangan dan kudung kaki. Dan yang paling penting, supaya dunia tahu betapa ‘bertamadunnya’ masyarakat yang mengamalkan hukuman seumpama ini. INGAT…manusia tidak pernah lari dari kesilapan. Ayat dari Al-Kitab yang di petik oleh penulis blog, bukanlah menuntut sesiapapun manusia untuk memotong tangan dan kaki si pesalah, melainkan diri si pelaku itu sendiri. Tetapi pengikut2 Yesus mengenali bagaimana keperibadian Yesus. Yesus tidak menuntut untuk dilakukan hukuman ini, kerana ia agak kejam.

    • Org Kristian? Xpe2. Mmg sepatutnya undg2 tu utk org Islam saje. Undg2 tu utk mmbntuk peribadi mulia dlm klgn org2 Islam. Cuba fikir, klu 1 org da hilang tgn sbb mncuri suka2, adeke org lain nk ikut prbuatan dia? Klu org2 agama lain nk buat pre-marital sex, nk brjudi, buatlah. Nma agama sape jgk yg jd buruk nnti.

      Aku suka btul reply komen lma.

      • Islam adalah ad Din yang serba lengkap dan menyeluruh dalam pelbagai lapangan hidup iaitu aspek aqidah , syariah dan akhlak

        Aku lagi suka reply komen lama.

  5. kenapalah malaysia tidak melaksanakannya… mungkin orang2 atas2 ______

  6. Indah kembali setelah melalui waktu untuk menyapa sahabat maya yang selalu mencerahkan tulisannya.

    Islam adalah agama yang menjaga kebajikan manusia sejagat. Al-Quran adalah sumber hukum dan perundangan. Al-Quran merupakan kitab terakhir yang terkumpul padanya segala perundangan, peraturan dan kumpulan kata-kata hikmah para rasul terdahulu seperti kitab Zabur, Taurah dan Injil.

    Oleh itu, saudara Faado diharap bersikap lebih realitik dalam membicara tentang hukum yang terkandung dalam kitab agama kerana Nabi Isa a.s juga adalah kalangan Nabi dan Rasul yang diimani dalam Rukun Iman yang membawa kebenaran perundangan Allah melalui kitab Injil yang diberikan kepada baginda a.s.

    Terima kasih saudara Wan atas tulisan yang membina keutuhan iman agar manusia terutama Muslim berhati-hati melakukan kesilapan dalam kehidupan mereka.

    Salam indah dari Indahkasihku.

  7. Hi Geng,

    Sememangnya hukum yang disebut diatas merupakan 1 hukuman yang pernah dilakukan sebelum ini. Kesannya amat baik tetapi pada zaman ini termasuk di Malaysia, kita mempunyai undang-undang sendiri yang diadili dengan adil. Tetapi bagi pandangan saya sebaik-baiknya hukuman seperti rotan atau potong tangan sewajarkan dilaksanakan kerana jenayah dinegara kita makin menjadi-jadi.

    Tq

  8. negara pakistan ader hudud sepenuhnya … tak aman langsung , still ader curi rogol rompak dan sebagainya … negara iceland negara paling aman tak guna hudud pon , tak payah hudud … daripada potong tangan orang mencuri baik bantu mereka sekiranya dia mencuri kerana tiada duit untuk makan atau curi tepung kerana tiada duit untuk beli susu anak … kat malaysia nie banyak ader orang miskin tapi pejabat zakat buat tak tau jer … bende zakat pon takleh handle lagikan nak pancung orang kat public … kalau dah tau takleh hudud tak dapat sokongan rakyat ( non muslim ) dan separuh rakyat melayu … baiki la bende lain supaya negara lebih maju dan kurangkan kadar jenayah … dan pasal potong tangan pihak pas tak cakap pon procedure yang selamat , dah potong buat aper ? hantar gi hospital tak ? bahaya tak ? boleh claim insuran tak ? tak , nie main sebat jer memang panglimen tak boleh nak cakap aper la … lagi satu adakah hudud merangkumi seluruh undang-undang termasuk jenayah cyber ? nope jenayah rumah tangga ? jenayah antara bangsa ? curi rm1 dengan curi rm2 juta sama dua2 potong tangan ? … dan pasal keadilan apabila 2 orang pencuri satu islam dan satu non muslim , sorang kene potong tangan sorang kene penjara 3 bulan dan denda rm2000 ? adil ? … saya rasa la kan , ini yang saya rasa , apa yang saya rasa tu saya rasa dan bukan mewakili bangsa saya ( melayu ) . saya rasa hudud boleh dilaksanakan dengan mengubah kearah yang lebih modern . seperti hukum2 lain . atau tak payah buat langsung dah teruskan tingkatkan ekonomi dan membuat agama islam satu agama yang mulia dan modern supaya non muslim tertarik kepada islam .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*