Monday , 24 April 2017
Terbaru

Jawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #2

Ini adalah sambungan daripada entri Jawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #1 Sila baca entri pertama dahulu untuk kefahaman lanjut.

Pelajar: Jadi manusia itu tak tahan diuji?

Ustaz: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu, Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok Khuldi. Firman Allah S.W.T.: “Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu berdua sukai dan jangan hampiri pokok ini, (Jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim.” (Al-A’araf:ayat 19).

Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah, takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Pelajar: Tetapi cinta lepas kahwin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan sebelum berkahwin.cinta-allah1

Ustaz: Boleh percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan haraplah lepas kahwin bila merajuk ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, sabar tunggu pasangan terlambat berjam-jam. Tapi bila dah kahwin lewat 5 minit dah kena tengking. Jadi, perwatakan masa bercinta adalah suatu kepuraan yang hipokrit.

Pelajar: Percayalah kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.

Ustaz: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapainya tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan cinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai, cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah memulakannya pun sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?

Pelajar:  Tanya sikit, adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta.

Ustaz: Semua itu adalah perangkap syaitan . Hakikatnya sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tapi isinya sama. Adik, abang, kakak angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dalam budaya “angkat” ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan.

Pelajar:  Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?

Ustaz: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah atau tidak ditentukan oleh Allah.

Pelajar:  Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

Ustaz : Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka sedang menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman: “Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman.” (Surah an-Nur:Ayat3). Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

Pelajar: Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang pernah bercinta?

Ustaz: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Pelajar : Kami telah berjanji untuk sehidup semati.

Ustaz : Apa yang ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

Pelajar: Masihkah ada orang yang tidak bercinta pada zaman ini?

Ustaz: Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah S.W.T.: “Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya daripada melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.” (Al-Ahzab:ayat 35).

Pelajar: Bagaimana kami?

Ustaz: Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya . Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

Pelajar: Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

Ustaz: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat:

1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
2. Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijab Kabul.

Pelajar: Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh tuhan, hambamu yang berdosa. Amin,Ya Rabb.

Ustaz: Moga Allah terima taubatmu.

Pelajar: Kita berpisah kerana Allah, kalau ada jodoh tidak ke mana.

Ustaz: Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintuMu, mencari redhaMu, terimalah taubat mereka.

Semoga dialog ini dapat diambil iktibar untuk kita, remaja kita, para sahabat, saudara-mara atau anak-anak sendiri. Usahlah lena dan terleka dengan cinta manusia yang hanya sementara melainkan cinta itu diikat dengan cara yang telah digariskan dalam syariah Islam. Dambakanlah cinta Allah, kerana dengan aturan-Nyalah kita hidup dan kita mati..InsyaAllah…

Terima kasih kepada: Finaz Yunus

17 comments

  1. salam tuan rumah..
    cintailah padaNYA itulah yang paling baik.

    cinta manusia hanya sementara sahaja..hargailah org2 yang mash berada ada di sekeliling kita dgn sebaiknya..

  2. Saya suka baca buku Aku Terima Nikahnya oleh Ustz. Hasrizal. Pendekatan dakwahnya kepada pemuda-pemudi (students) yang sedang bercinta, lebih berhemah dan berhikmah. Pada pandangan saya. 🙂

  3. Berbalik kepada kisah asal cerita ini, sebenarnya kedua2 hamba Allah ini faham dari sudut huku-hakam. Namun dek kerana mainan nafsu syaitan, segalanya terjadi. Pendapat saya, better ceritakan benda ini kepada kawan rapat yang terdekat dan memang faham dengan hubungan antara lelaki dan wanita.

    Rasanya muslimah ini tahu perbuatan tersebut salah cuma takde kekuatan untuk melawan. So, jika ada rakan muslimahnya yg benar2 faham akan situasi tersebut, mesti muslimah ini akan dapat berfikir dan mengambil langkah yg lebih rasional.

    Beritahu juga pada pihak lelaki akan hal ni, klu dia merasai benda yg sama-means benda ini tak elok dilakukan berterusan, maka kena plan baik2 utk mengelak drpd berjumpa, berpegang tangan n so on. Tapi klu misal kata lelaki tadi takde rasa bersalah dengan perhubungan maksiat yg berterusan begini malah tak mahu sama2 berfikir ke arah huungan yg lebih dirahmari, berpisah adalah langkah paling baik.

    Bukan apa, kat situ pun kita dah nampak lelaki ini jenis bagaimana. Jika hanya perempuan itu sahaja yg mahukan perhubungan yg lebih baik namun tidak bagi lelaki itu, keadaan mmg dah nyata tak sehaluan. Lain pemikiran dan pendapat yg bakal menyusahkan pihak perempuan di masa akan datang.

    So, better buat keputusan sekarang tanpa bertangguh. Ada jodoh takkan ke mana jua…Insya-Allah…
    .-= kakeru menulis diblognya tentang.. SaifulNang.net, Happy Mother’s Day & Ulangkaji TNX =-.

    • hakikat sebenarnya ialah mereka sedang dipergunakan oleh syaitan disebabkan kekuatan cinta mereka. saya sendiri tidak tahu bagaimana ingin memberikan jawapan yg tepat.

      adalah sebaiknya mereka berbincang dgn ibu bapa masing-masing dan selesaikan perkara ini sebaiknya. Apa yg saya nampak cuma satu..baik mereka berpisah..

  4. aku rasa elok cintakan yang utama dulu baru boleh cintakan org lain…

  5. salam tuan rumah..
    moga baik2 sahaja..lama sepikan diri huhu..
    nak putuskan hubugan bukan satu pkra yang mudha..kita perlu ada kekuatan utk melakukannyer 🙂

    • W’salam Suri..

      Saya dah 1 bulan tak update blog, baru beberapa hari lepas je tambah satu artikel..huhu..harap dapat berikan banyak masa di sini lagi..

      betul, memutuskan hubungan cinta bukannya mudah, tapi segala ujian terpaksa dihadapi juga..

  6. assalamualaikum….alhamdulliah slps sya mbca dialog tersbt sya mrskn keinsafan d dlm hti sya….sya akn berubh!!!itu ialah azm sya….

  7. saya merasa insaf..dan telah memulakan langkahh pertama saya.insyaAllah kalau ada jdh xkan kemana..sy benar2 inginkan hbgan yang diredhai Nya..

  8. salam,
    saya ingin meminta sedikit pendapat tentang masalah yang sedang saya hadapi sekarang ini.

    saya ingin memutuskan hubungan dengan teman lelaki dan bertaubat. tetapi dia tidak mahu lepaskan saya. sepanjang perhubungan, dia sering meminta saya melayan kehendak nafsunya. malah dia juga turut meminta gambar-gambar tidak berpakaian dari saya. saya terpaksa ikut kehendaknya kerana dia sering mengugut akan ke rumah saya dan menceritakan perkara buruk tentang saya di hadapan keluarga saya. keluarga saya pula tidak tahu menahu tentang hubungan ini. sekarang keadaan jadi lebih teruk kerana dia sering mengugut untuk menyebar gambar-gambar tersebut. apa yang membuat saya betul-betul tawar hati terhadapnya adalah bila mengetahui dia curang di belakang saya. bukan sekali tetapi tiga kali dengan wanita yang sama. hati saya memang hancur luluh. banyak kali saya meminta dia melepaskan saya. tetapi dia hanya beri saya dua pilihan iaitu meneruskan hubungan dan melayan kehedaknya atau putus dan saya akan malu. saya tak nak keluarga saya malu. mereka dah banyak berjasa pada saya.

    jadi saya tiada pilihan lain selain meneruskan hubungan. saya sangat runsing dan menyesal atas apa yang berlaku. sekarang saya banyak dekatkan diri dengan Allah dan ingin bertaubat. saya betul-betul nak berubah tapi masih terikat dengan teman lelaki. memang buntu sangat-sangat.

    harap dapat bantu.
    assalammualaikum.

  9. saya nak tanya pndpt..saya suka kat sowg nie..tapi, sya nak sgt lupakn dia tkt pd Allah…salu jga t’ingat, msg, chat dgn “dia” nie..bla nk lupa, tkt lost contact..mcm mne sy nk buat??

  10. jika perempuan yang berzina itu bertaubat ?? layakkah perempuan itu dapat lelaki yg beriman ?

  11. assalamualaikum.. sye ingin brtnye.. bagaimana cara untk kte melupkn seseorg..?? sye sdah brusha untk mlupkn si dye.. ttapi amat sukar..
    dan.. bagaimanakah cara untk mmbuatkn si dye mlpkn kte..?? sye mnx sgt2 jwpn..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*