Binatang Yang Harus Dibunuh Dan Harus Dipelihara


Follow Penulis Di Facebook
  • Sharebar

Kali ini kita akan belajar sedikit sebanyak perkara berkaitan dengan hadis-hadis tentang larangan dan keharusan membunuh haiwanKisah Cinta Seekor Burung.... Baca ... » atau serangga. Dalam islamJawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #2. Baca ... » terdapat panduan yang telah ditetapkan dalam memelihara atau membunuh binatang. Janganlah kita dengan sewenang-wenangnya membunuh apa saja binatang yang kita suka.

Islam itu begitu teliti dalam menerapkan nilai-nilai murni terhadap umatnya. Kita sering melihat perlakuan zalimSaya Perlu Taat Kepada Suami Atau Ibu?. Baca ... » sesetengah individu terhadap haiwan. Setiap apa yang kita lakukan atas duniaJawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #2. Baca ... » ini pasti akan mendapat balasan yang lebih teruk di akhiratJika Hidup 65 Tahun, Mungkin Hanya 2 Tahun Kita Gunakan Untuk Sembahyang!. Baca ... » kelak meskipun apa yang kita lakukan itu hanyalah kepada haiwan. Jangan kita lupa, haiwan juga adalah makhluk tuhan yang sering bertasbih kepada-Nya.

Anjuran membunuh cicak

Larangan membunuh semut

  • Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
    Dari Rasulullah saw. bahwa seekor seekor semut pernah menggigit salah seorang nabi. Nabi tersebut lalu memerintahkan untuk mendatangi sarang semut dan membakarnya. Tetapi kemudian AllahJawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #2. Baca ... » menurunkan wahyu kepadanya: Apakah hanya karena seekor semut menggigitmu lantas kamu membinasakan satu umat yang selalu bertasbih. (Shahih Muslim No.4157)

HaramJawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #1. Baca ... » membunuh kucing

Keutamaan memberi makan dan minum kepada binatang ternak yang mulia

  • Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
    Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tatkala seorang lelakiTip Cinta Untuk Merapatkan Hubungan Suami Isteri. Baca ... » sedang berjalan pada sebuah jalan terasalah olehnya dahaga yang sangat. Lalu ia mendapati sebuah sumur dan bersegeralah ia meneruninya untuk minum. Ketika keluar, tiba-tiba dia melihat seekor anjing menjulurkan lidah sambil menjilat-jilati debu karena sangat haus. Lelaki itu berkata: Anjing ini sedang kehausan seperti aku tadi lalu turunlah dia kembali ke dalam sumur untuk memenuhi sepatu kulitnya dengan airMakanan Kegemaran Rasulullah. Baca ... » lalu digigit agar dapat naik kembali. Kemudian ia meminumkan air itu kepada anjing tersebut. Allah berterima kasih kepadanya lalu mengampuninya. Para sahabatPesanan Imam Al-Ghazali Tentang Kawan. Baca ... » bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah kami akan mendapatkan pahala karena binatang-binatang seperti ini? Rasulullah saw. menjawab: Pada setiap yang bernyawa (mahluk hidup) ada pahalanya. (Shahih Muslim No.4162)
  • Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
    Dari Nabi saw. bahwa pada suatu hari yang sangat panas seorang wanita pelacur melihat seekor anjing sedang mengelilingi sebuah sumur sambil menjulurkan lidahnya karena kehausan. Ia kemudian melepas sepatu kulitnya (untuk mengambil air sumur yang akan diminumkan kepada anjing), lalu wanita itu diampuni dosanya. (Shahih Muslim No.4163)

.

.

Sumber:  Anggrainie

Follow Penulis Di Facebook



10 comments

  1. dosa dan pahala memang mudah nak dapat, tapi dosa la paling senang nak dapat… cuma pandai2lah kita menanganinya sendiri… tak silap burung hud-hud pun tak boleh di bunuh..

    • kadang2 manusia ni macam2 ragam..ada yg potong kaki kucing sebab kucing curi ikan, ada yg bunuh terus…tak ada perikemanusiaan langsung…

  2. Cicak or cecak? Macam orang jawa je sebut. Tapi best jugak bunuh cicak guna gelang getah time boring-boring.

    • dulu masa kecik2 suka sangat bunuh cicak sebab mak ayah kata cicak harus dibunuh..mereka jahat! hehe

  3. erm betul tuh bro… tapi yang semut nie agak susah la nak bendung..kadang2 dia punya bisa..memang terpaksa bunuh juga.. Ya Allah, apa yang telah aku lakukan.. mereka umat yang selalu bertasbih..

    • Kalau mereka merosakkan harta benda tak apa Zik…kalau seekor yg sengat kita tu pun tak apa..tapi pernah berlaku kepada seorang nabi(lupa pulak nabi mana..jahilnya) apabila disengat oleh seekor semut merah, baginda biarkan saja dan tidak membunuh semut itu..

  4. salam..
    terima kasih kawan ats ilmu ni..ho tu sebab le org kata klu bunuh cick kita akan dpt pahala ek? heeee

  5. saya ingin beritahu di sini ,,,,
    pada bulan yg lalu kucing saya telah dibunuh oleh jiran saya yg bernama talib …… nama kucing saya ada lah charlie ….. kucing sy dibunuh dengan kejam ,,, kucing dipukul oleh jiran menggunakan kayu besar ,,, saya sgt sedih kerana kematiannyer yg sgt menyayat hati ,,,,, selasa malam kucing saya mati ,,, pg2 khamis kucing sy yg telah mati telah dtg jumpe sy lpas tu sy bg ia makan ,,, sy sempat cium dia lpas itu dia pergi ….. kucing sy garang dan suka bergaduh ngn kucing lain ,,, tapi masalah di sini talib seorang yg suke kan kucing knpa dia boleh wat demikian ,,,,,,,,,,,,

  6. saya mencari hikmah kenapa cicak perlu dibunuh utk dimuatkan ke dalam artikel saya

  7. aslmkm,saya mau tanya,bgmn jika smut kcilnya bnyak,atau smut bsar dlm jmlh yg bnyk jg,apa hrus d bnuh?
    Trma ksh.wasalm,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>