Thursday , 23 February 2017
Terbaru

Cara Lembutkan Hati Isteri

Syukur jumpa dengan seorang lelaki yang minta nasihat mengenai isterinya..

Saya buat ziarah beberapa rumah. Rumah pertama, takper takper saya sibuk….

Rumah seterusnya, isterinya jerit, abang ni ha entah orang mana sibuk nak ziarah orang , tak tahu orang penat. Saya kata takper puan, kirim salam suami yer bagitau kami ziarah silaturrahim dari surau jer..

Rumah ketiga buka pintu dan jemput masuk. Dia pandang saya, ustaz ebit lew yer. Syukur pada Allah. Saya ada email dan call pejabat nak jumpa ustaz. Allah makbulkan doa saya. Allahuakbar. Ya Allah…. Jom masuk ustaz. Rahmat disebalik susah.

Dia mula cerita masalahnya. Isterinya tiada di rumah ketika itu. Katanya dulu mereka bercinta lama. Terlalu sayang isterinya. Tapi satu yang buat dia terlalu sedih isterinya tidak solat langsung dan tidak pakai tudung. Dia pernah nasihat tapi isterinya siap menjerit dan macam histeria bila kena nasihat. Kadang-kadang mengelak kata sakit perut dan lain-lain. Sedih ustaz.. Kadang-kadang dia jumpa kawan-kawan perempuan dan lelaki. Dia menangis cerita. Dulu saya ada ikut dakwah macam nI. Tapi dah lama tinggal. Rasa bersalah dan berdosa ustaz. Macam mana saya nak buat yer? Saya dah buat macam-macam tapi dia tak dengar langsung..saya siap bawa air penerang hati dan lain-lain.

Jawab saya, saat abang mula fikir agama dalam diri ahli keluarga Itu tanda cahaya kebaikan mula datang dalam hidup abang dan isteri. Sebenarnya wanita ini lembut abang. Dia suka dipimpin oleh suami. Bila kita menangi hati mereka insyaAllah seluruhnya akan berubah. Sehingga sanggup buat apa sahaja..Orang yang hatinya keras pun boleh berubah. Segalanya hidayah Allah. Keinginannya dan usaha orang sekeliling.

cinta-isteri

Abang belikan hadiah buat dia. Abang pernah beli bunga besar tak buat isteri? Buat ‘surprise’..wanita suka kejutan. Bagi masa yang dia tak sangka. Buat sesuatu yang dia tidak jangka. Setiap hari macam kita nak mengorat semula. Buat dia betul-betul cair. Kalau dia kerja pejabat hantar Bunga besar masa meeting atau ceramah perdana. Biar semua orang nampak. Kalau suri rumah masa di rumah mertua atau masa dia di pasar…

Saya pernah buat dulu pada isteri saya. Dulu isteri saya pernah kata. Abang nak berjuang. Pergilah. Tapi saya doa jerlah .Saya tak nak ikut. Tak nak tutup-tutup yer. Tapi lepas dapat bunga besar dan cantik di pejabat dia kata, abang nak pergi mana saya nak ikut. Biar sama-sama syahid dan masuk syurga….Bila hatinya terima kita, mereka akan menerima semuanya sampai akhirnya mereka hanya ingin Redha Allah.

Kedua hidupkan bacaan hadis dalam rumah setiap hari setengah jam paling kurang pada waktu tetap dan tempat tetap. Ia memberi kesan dalam hati insyaAllah. Perlahan-lahan ajak dia..

Ketiga bawa dia belajar iman dan Islam. Keluar jalan Allah.

Dia pun mula amalkan. Baru tadi dia sms saya. Ustaz tak sangka dalam masa 3 bulan saya amalkan semua itu, saya lihat isteri saya mula solat..Dia kejut saya solat subuh di masjid. Dia gosokkan baju saya pergi solat. Dia picit-picit saya waktu Subuh. Dia goda saya dan berjaya pujuk saya bangun tahajud. Saya pergi Masjid setiap hari. Dia pun rajin baca Al-Quran. Tak tahu nak gambarkan macam mana. Hari raya baru ini dia mula bertudung. Katanya” cantik tak bidadari syurga abang” terima kasih abang sabar dan berjaya pujuk saya yang keras ini. Air mata sahaja saksi dan buktinya. Betapa hati saya terlalu gembira..Syukur pada Allah..Jazakallah khair.Benarlah bahagia dalam amalan Islam.

Wanita ini lembut dan inginkan kebaikan. Kita selalu memenangi seseorang kerana cinta dan suka padanya. Apalah kiranya kita gunakan segala usaha, kasih sayang, kelembutan, kebaikan, ilmu kita dan kita pimpin isteri dan anak-anak.

Terbayang indahnya dalam syurga nantikan, kita terbang dalam syurga bersama ibubapa, isteri, anak-anak dan keluarga kita. Isteri kita jadi permaisuri. Lebih cantik dari semua bidadari yang cantik. Mereka paling cantik, paling sexy, paling manis, paling menawan, paling manja, paling lemah lembut, tiada ada perkataan bosan lagi. Hanya nikmat dan bahagia yang tidak ada langsung duka…Jom kita lelaki dan wanita jangan malas. Sama-sama kita teruskan perjuangan Ramadhan lalu. Syaitan dilepaskan tapi tetap kalah dan tewas kerana hati yang hidup.

jodoh kita

.

Kredit: https://www.facebook.com/ebitlew

26 comments

  1. malek saiful rizan bin na'am

    ya allah cuba lah lembut kan hati isteri ku .ni…semoga pintu hati isteri terbuka….aaamin

  2. rahaimi ramli

    ya allah bukakanlah pintu hati isteriku agar menerimaku seadanya…sesungguhnya hambamu banyak membuat kesilapan….selamatkanlah rumah tanggaku dari sebarang kemungkinan…amiinnnn

  3. Pretty component of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to claim that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing on your augment or even I fulfillment you get right of entry to consistently quickly.

  4. I love what you guys tend to be up too. Such clever work and exposure! Keep up the excellent works guys I’ve incorporated you guys to blogroll.

  5. Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information.

  6. I like this web site because so much utile material on here : D.

  7. We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your website provided us with valuable info to work on. You have performed an impressive task and our whole neighborhood will likely be grateful to you.

  8. certainly like your website however you have to check the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome to inform the truth then again I will certainly come back again.

  9. Hi, i think that i saw you visited my weblog thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to improve my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

  10. I simply want to say I am all new to blogs and definitely savored you’re blog site. Almost certainly I’m going to bookmark your website . You certainly have wonderful articles and reviews. Thank you for sharing your web-site.

  11. I don’t even understand how I ended up right here, however I assumed this publish was once good. I don’t recognise who you’re but definitely you’re going to a famous blogger in the event you are not already 😉 Cheers!

  12. You have noted very interesting points! ps nice internet site. “I understand a fury in your words, But not the words.” by William Shakespeare.

  13. I like this web blog its a master peace ! Glad I discovered this on google .

  14. Amazing blog! Do you have any suggestions for aspiring writers? I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely overwhelmed .. Any tips? Thanks a lot!

  15. Wonderful post however , I was wondering if you could write a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further. Bless you!

  16. I’ll immediately grasp your rss as I can not to find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Please let me recognize so that I may subscribe. Thanks.

  17. Very interesting topic, thanks for putting up.

  18. Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I am happy to find so many useful info here in the post, we need develop more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  19. I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one these days..

  20. Good site! I truly love how it is easy on my eyes and the data are well written. I am wondering how I might be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your RSS feed which must do the trick! Have a nice day!

  21. Only a smiling visitor here to share the love (:, btw outstanding style.

  22. Very efficiently written story. It will be useful to anybody who utilizes it, as well as myself. Keep doing what you are doing – looking forward to more posts.

  23. Hiya, I’m really glad I have found this information. Today bloggers publish only about gossips and web and this is actually frustrating. A good blog with interesting content, this is what I need. Thank you for keeping this web-site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

  24. It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this publish and if I may I want to counsel you few attention-grabbing things or advice. Perhaps you can write next articles regarding this article. I want to learn more issues about it!

  25. I do not even know the way I ended up here, but I believed this post used to be good. I don’t know who you are but definitely you are going to a well-known blogger if you happen to aren’t already 😉 Cheers!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*