Wednesday , 23 August 2017
Terbaru

Adakah Awak Lelaki Sejati?

Aku bertanya pada ibuku, “Bagaimanakah lelaki sejati ? Ibuku menjawab, Nak… Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang di sekitarnya… Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran… Read More »

Saya Dah Tak Nakal Lagi Mak…

Mak….. Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari….. Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih…. Mak tau tak….. itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa….. dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm…rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh….. nak tinggal kan ... Read More »

Sebab Apa Awak Kahwin?

HUJUNG minggu lalu, ketika meraikan perkahwinan anak saudara di Johor Bahru, kedengaran pelbagai ucapan selamat daripada para jemputan. Wajah mempelai berseri-seri kerana bahagia membina mahligai impian. Rata-rata ucapan yang diberikan seperti di bawah: “Selamat pengantin baru semoga berbahagia sehingga ke anak cucu.” “Selamat berbahagia semoga kekal di dunia dan akhirat.“ “Selamat pengantin baru, semoga berbahagia.” Ada yang hadir menyampuk dan ... Read More »

Perkahwinan Yang Berkat Lebih Baik dari Kekal Sepanjang Hayat

Seringkali kita mendengar ucapan ‘Selamat pengantin baru’, ‘Semoga kekal sepanjang hayat’ dan ‘Semoga bahagia ke anak cucu’. Ini adalah ucapan dan doa yang telah menjadi ikutan dan adat dalam masyarakat kita. Mungkin tidak ada apa-apa perkara yang salah yang kita perasan tentang hal ini. Tetapi sebenarnya terdapat banyak perkara yang bertentangan dengan ajaran Rasulullah. Mari kita kembali kepada sejarah di ... Read More »

Senaraikan Perkara Buruk Tentang Abang….

Seorang lelaki dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh-sungguh saling mencintai ... Read More »

Orang Alim, Dermawan & Orang Mati Syahid Yang Pertama Memasuki Neraka

Kata Rasulullah kepada Abu Hurairah, “Pada hari kiamat kelak, ALLAH S.W.T akan turun kepada hambanya untuk memberikan keputusan kepada mereka semua (yakni kita semua umat manusia). Setiap umat itu akan berlutut. Tiga golongan terawal yang akan dipanggil Allah adalah orang alim, orang kaya dan orang yang berperang di jalan Allah (syahid).” Ramai Umat Islam hari ini menjadikan derma sebagai salah ... Read More »

Wanita Dan Lelaki Yang Baik Itu Sebenarnya Untuk Siapa?

Ramai di antara kita tahu tentang sebuah firman Allah yang menyatakan bahawa wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik dan begitu juga sebaliknya. Firman Allah ini boleh ditemui dalam surah an-Nur ayat 26 yang bermaksud: “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki ... Read More »

Adakah Tsunami Di Jepun Merupakan Perkara Yang Kelakar?

Seluruh dunia sedar akan kedahsyatan Tsunami yang melanda Jepun. Dunia sedang sibuk membicarakannya atas dasar kemanusiaan. Namun tidak bagi sesengah orang kita di Malaysia. Kita tidak hairan dengan golongan yang tidak mengambil berat tentang hal ini. Mungkin ini sikap biasa masyarakat kita. Tetapi kita cukup kesal apabila akhbar tempatan melihat keadaan ini seolah-olah boleh dijadikan lawak jenaka. Lihat saja gambar ... Read More »

Ulasan Tentang Kisah Cinta Nabi Muhammad & Siti Khadijah

Sejarah percintaan baginda Nabi Muhammad saw dengan Siti Khadijah telah banyak memberikan inspirasi kepada umatnya. Saya sendiri sering mengambil contoh kisah percintaan baginda sebagai panduan dalam bercinta dan memilih bakal isteri. Dengan mengikuti, memahami dan menghayati kisah cinta baginda, kita dapat pelajari banyak perkara yang akan menjadi sumber kekuatan kita dalam melayari hidup sebagai hamba-Nya. Antara pengajaran besar yang dapat ... Read More »

Asal Usul Raihan, Hijjaz & Rabbani

Pada suatu petang di era 80 an, sekumpulan anak-anak muda di Kampung Sungai Penchala berkumpul di dalam sebuah gelung (saluran air). Mereka berkumpul bukannya untuk bergosip dan melepak membuang masa. Tetapi misi mereka ketika itu sangat bermakna dan menjadi pencetus kepada satu perjuangan yang kekal sehingga kini. Mereka merakam album yang pertama di sebuah gelung saliran air! Suatu yang amat ... Read More »

Kenapa Tetamu Bagi Duit Ketika Menghadiri Kenduri Kahwin?

Mungkin perkara ini telah menjadi adat yang ramai orang buat tapi tak ramai orang tahu apa sebabnya. Sehingga adakalanya sesetengah orang berkata ‘Buat kenduri ke buka kedai makan?’, dari pihak pengajur majlis pula kadang-kadang terpaksa menolak dengan berkata ‘Tak payah bagi duit..Kami buat majlis kesyukuran..Bukan nak minta dibayar.”. Bermacam-macam tanggapan yang keluar apabila tidak faham maksud sebenar perbuatan ini. Jika ... Read More »

YAB Dato’ Sri Haji Mohd Najib, Surat Ini Untuk Tuan.

Saya agak ‘terkesan’ setelah membaca surat yang ditulis oleh seorang remaja berusia 19 tahun (berdasarkan sumber) untuk perdana menteri ini. Surat ini ditujukan khas kepada perdana menteri Malaysia sekarang iaitu YAB Dato’ Sri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak. Terdapat pelbagai andaian dan pendapat tentang kesahihan dan pengisian surat ini. Ada yang berkata surat ini dari pihak pembangkang, ... Read More »

Teknik-teknik Kreatif Untuk Bangun Solat Subuh

Tidak dinafikan bahawa solat yang paling sukar untuk dilakukan dalam waktunya adalah solat subuh. Bukan kerana solat subuh jauh lebih sukar dari solat-solat lain tetapi kerana sukarnya kita untuk bangun tidur. Keadaan ini mungkin berlaku kepada semua peringkat umur. Saya sendiri kadang-kala menghadapi masalah yang sama. Di sini saya ingin kongsikan beberapa langkah kreatif yang boleh kita sama-sama amalkan. Langkah ... Read More »

Di Antara Tidur Yang Mendapat Pahala Dengan Tidur Kosong.

Seseorang yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kurang 20 tahun untuk tidur. Sekiranya dia tidur mengikut sunnah Rasullullah saw, maka tidurnya akan jadi ibadah. Allah swt hanya akan menerima ibadah yang dilakukan dengan ikhlas. Tidur adalah ibadat yang paling ikhlas. Seseorang tidak perlu dipaksa atau terpaksa untuk tidur. Ganjaran Allah swt untuk orang yang mengamalkan sunnah sangat besar. ... Read More »

Pakaian Rasulullah s.a.w.

“Pakaian yang paling disenangi Rasulullah saw adalah Gamis.” (Diriwayatkan oleh Abdullah bin Buraidah, yang bersumber dari Ummu Salamah r.a.) • Ummu Salamah r.a. adalah Ummul Mu’minin Hindun binti Mughirah al Makhzumiyah. “Sesungguhnya Nabi saw keluar (dari rumahnya) dengan bertelekan kepada Usamah bin Zaid. Beliau memakai pakaian Qithri yang diselempangkan di atas bahunya, kemudian beliau solat bersama mereka.” (Diriwayatkan oleh Anas ... Read More »

Kematian Amid…

Nota: Ini ialah sambungan artikel bertajuk ‘Muntahlah Atas Tangan Amid..’. Baca artikel itu dahulu untuk memahami kisah ini. Pada hari itu, selepas pulang dari kebun menghantar emak ke rumah, Amid menunaikan solat Asar. Selepas selesai, dia akan menunggang motosikal buruknya ke kebun untuk menghalau kambing dan lembu masuk semula ke kandang. Ketika itu, langit sudah gelap. Kilat mula memancar diiringi ... Read More »

Muntahlah Atas Tangan Amid…

17 tahun dulu. PETANG itu, di serambi rumah usang milik keluarga kami di Kuala Terengganu, saya duduk bersila berhadapan dengan adik bongsu, Amid atau nama sebenarnya Syed Mohammad Nazri Syed Bidin. “Kenapa kau nak berhenti sekolah?” soal saya. Amid menundukkan kepala dan membisu. Saya tidak puas hati. Sekali lagi saya ulang soalan yang sama. “Amid tak nak sekolah sebab nak ... Read More »

Cinta Bukan Untukku!

Ada orang khuatir untuk bercinta kerana bimbang akan mengecewakan orang. Ada juga sesetengah orang menganggap keturunannya suatu yang memalukan sehingga takut untuk bercinta. Terpaksa memendam rasa meskipun menyukai seseorang. Terpaksa berdiam diri walau tahu orang itu juga menyukainya. Sehingga ada orang merasakan dirinya langsung tidak layak dicintai orang lain dan dirinya juga tidak layak untuk mencintai orang lain? Mungkin kita ... Read More »

Kenapa Perlu Mengumpul Saham Akhirat & Bagaimana Caranya?

Mungkin ramai yang tahu bahawa saham akhirat perlu dikumpul dengan melakukan amal soleh supaya dapat memiliki syurga dan menghindari diri dari api neraka. Tetapi cukupkah amalan yang kita lakukan sepanjang hidup ini untuk menampung dosa-dosa yang pernah kita lakukan samada dalam sedar ataupun tidak? Kaya pahala di dunia belum tentu kaya juga di akhirat kelak. Kerana pahala yang kita miliki ... Read More »

Yahudi Yang Menentang Zionis

PADA hari selasa 9 Novermber 2004, di hadapan Percy Military Hospital, Clamart di Paris, kelihatan sekumpulan lelaki yang bertopi, berjanggut panjang dan berpakaian kot hitam sedang mundar-mandir di perkarangan hospital tersebut. Mereka kelihatannya seperti sedang menunggu seseorang. Beberapa lelaki bertopi dan berkot hitam dari golongan itu, kelihatan memegang bendera Palestin. Orang ramai yang lalu lalang di sekitar kawasan tersebut, memandang ... Read More »