Kisah Seorang Tomboi…

  • Sharebar

Pengalaman(Motivasi) Akhirnya Aral Melintang Juga.... Baca ... » mengajar saya erti persahabatanPesanan Imam Al-Ghazali Tentang Kawan. Baca ... » dan erti bersangka baik. Suatu ketika di zaman saya menuntut ilmuKenapa Yahudi Bijak? Kita Perlu Menyaingi Mereka!. Baca ... ». Saya mengenali seorang wanitaUcapan Maaf Seorang Lelaki Boleh Menyehatkan Jantung Wanita. Baca ... » yang agak pelik tingkahlakunya. Beliau suka berkawan dengan lelakiTip Cinta Untuk Merapatkan Hubungan Suami Isteri. Baca ... » dan kurang bergaul dengan perempuan. Pakaiannya mengalahkan mak datin. Selalu pakai baju kebaya datang ke kelas. Selalu make-up dengan warna yang pelik-pelik. Dalam bilik beliau make-up, dalam kelas pun make-up lagi. Satu set alat make-upnya sentiasa dibawa bersama di mana jua beliau pergi.

Akibat sikapnya  yang ‘jangok’ (kata orang Terengganu) ataupun terlalu suka berhias, beliau selalu diejek oleh rakan(Motivasi) Akhirnya Aral Melintang Juga.... Baca ... »-rakan sekelas. Beliau tiada kawanKawan Lelaki.... Baca ... » perempuan yang rapat dengannya. Selalu saja datang ke kelas berseorangan dan pergi ke mana-mana pun berseorangan. Saya adalah teman yang agak rapat dengannya..(maksud saya tak la sampai duduk berdua-duaan). Saya ni jenis yang tak kisah sangat dengan semua benda-benda tu. Berkawan je macam biasa, biarlah apa orang nak kata pun..

Saya sering menasihati beliau supaya jangan keluar berjalan sorang-sorang kerana bimbangMacam Mana Nak Hilangkan Rasa Curiga Pada Suami?. Baca ... » akan keselamatannya, selalu nasihatAlasan Tetap Alasan Walaupun Ianya Benar. Baca ... » beliau tentang cara berpakaian, make-up dan minta dia berkawan dengan rakan-rakan perempuan yang lain. Dia pula selalu ketawaKetawa Menurut Islam. Baca ... » apabila saya menasihatnya. Katanya:

“Awak ni macam seorang nenek la…selalu nasihat itu..nasihat ini…hahaha!”

Saya kata apa bolehTak Pandai Bukan Tak Boleh. Baca ... » buat. Saya sayangBagaimana Kalau Dah Terlanjur?. Baca ... » kawan-kawan saya. Dah saya nampak tak betul saya tegur la. Dia ketawa saja, katanya ada satu sebab kenapa dia jadi macam tu. Lain kali dia akan cerita.

Suatu hari kebetulan saya sedang menunggu rakan yang lain tiba di kelas, dia tiba-tiba datang berseorangan dengan memakai baju kebaya yang bukan main ketat lagi. Saya tegur dia, “Hah…jalan sorang lagi! Cantiknya baju..tapi tak baik tau pakai baju yang nampak bentuk badanBadan Kita Anugerah Yang Perlu Dijaga. Baca ... »!” Dia pun menjawab, “Habis nak pakai baju mana lagi? Dah baju-baju macam ni je yang mak beli kat saya..saya pakai la!”

Saya: Oh…macam tu pulak? Kenapa mak Ain (bukan nama sebenar) beli baju macam ni?

Ain: Sebab dia nak Ain jadi perempuan..alat make-up, barang kemas dan semua barang-barang Ain mak yang belikan. Kali ni Ain akan cerita dekat Wan sebab apa Ain pakai macam ni..tapi Wan tak payah la cerita kat orang. Ain ni sebenarnya tomboi. Tak suka berkawan dengan perempuan. Kawan dengan perempuan leceh la..benda kecik pun nak besar-besarkan.

Saya: Emm…lama dah ke jadi tomboi?

Ain: Sejak kecil lagi..Ain baru jer berubah(Motivasi) Kenapa Perlu Berubah?. Baca ... » masa masuk sini. Ain tak pandaiTak Pandai Bukan Tak Boleh. Baca ... » pakai make-up, tak pandai pilih baju-baju perempuan dan memang tak reti nak bergaul dengan perempuan. Barang-barang Ain kebanyakkannya Mak yang beli dan suruh Ain pakai.

Saya: Yer ker? Kalau begitu bagus la Ain dah berubah. Wan suka..Wan percayakan Ain. Tapi dalam Islam(Semasa) Perlukah Malaysia & Indonesia Bersengketa?. Baca ... » ada garis panduannya dalam berpakaian, dalam bermake-up. Ain tak perlu nak pakai make-up yang pelik-pelik..siap ada warna hijau biru lagi kat muka Ain. Tambah pulak dengan efek kelip-kelip tu..macam robot pun ada Wan tengok! Hahaha..

Ain: Habis nak buat macam mana? Ain tak pandai nak make-up. Sebab tu la Ain selalu make-up..dalam bilik make-up, dalam kelas pun Ain make-up lagi..takut(Motivasi) Berani Bukan Saja Untuk Menang!. Baca ... » tak cantik..

Saya: Kenapa tak tanya budak-budak perempuan kelas kita tu?

Ain: Macam mana nak tanya? Diorang asyik kutuk Ain jer..

Saya: Hehehe…tak pe la Ain, sebenarnya kalau Ain tak make-up lagi bagus. Lagi cantik.

Ain: Tak boleh la Wan..nanti mak Ain marah. Kalau Ain tak make-up mana Ain nak simpan alat-alat make-up tu? Mahal tu..RM200 -RM300 juga habis duitIdea Buat Duit-2.1. Baca ... » beli benda-benda tu..

Saya: Ain, tak apa la habis duit pun, yang pentingUtamakan Yang Utama. Baca ... » tak dapat dosaNafsu Seks Lelaki Dan Wanita Sekarang. Baca ... »

Ain: Takkan la pakai make-up pun berdosa? Dulu Ain lagi teruk..tak pakai tudungPakai Tudung Pada Wajah, Mata, Suara Dan Hati. Baca ... », tak pakai baju-baju kurung macam ni. Ain pakai t-shirtT-Shirt Muslimah Kempen Aurat Saya Maruah Saya. Baca ... » dan seluar jeans jer! Kalau buat tu dosa, buat ni dosa..Ain nak buat macam mana?

Saya: Ain berubah macam ni dah bagus, Alhamdulillah..cuma ada cara yang Islam ajar dalam berhias untuk wanita. Kalau Ain tak boleh tanya rakan-rakan perempuan kita yang lain takpe. Wan tolong bagi nasihat kat Ain. Buat masa ni Wan mintak Ain kurangkan sikit make-up tu boleh?

Ain: Okey la Wan..tengok la macam mana…

Saya: Hehehe..Wan tak paksa Ain tau..Wan bagi pandangan jer..Ain ubah sikit-sikit pun takpe..

Perbualan kami tamat lebih kurang macam tu je. Selepas tu Ain memang kurangkan sikit make-upnya. Kami berkawan macam biasa. Setiap kali Ain balik kampung dia akan belajar buat kuih. Dia suka buat kuih roti bersalut coklat (entah apa nama kuih ni saya pun dah lupa) dan bila kembali ke tempat belajar dia akan bawak kuih-kuih tu bagi saya cuba. Saya sentiasa menjadi bahan ujikaji untuk kuih-kuih yang dihasilkannya. Macam manapun rasanya saya akan habiskan (Ain biasanya akan bagi banyak..boleh buat makan 2 hari..huhu) begitu juga makanan, biskut yang emak dia bagi dia akan hadiahkan kepada saya. Katanya tak suka makan biskut.. (Nota: saya bukan kekasihCinta, Tolong Sampaikan Kepada Si Dia. Baca ... » dia. Masa tu dia memang sedang bercintaJawapan: Cara Memutuskan Hubungan Cinta #1. Baca ... » dengan seorang senior. Dia hanya anggap saya sebagai abang- walaupun umur kami  sama saja).

Setelah beberapa lama belajar di situ dia akhirnya dibuang dari pusat pengajian tersebut kerana pencapaian akademiknya yang teruk. Selepas dia keluar kami tidak berrhubung lagi..lama juga dia menyepikan diri. Saya tak pasti samada setahun ataupun lebih tetapi suatu hari saya dapat panggilan talefon dari Ain.

Ain: Assalamualaikum Wan..

Saya: Wa’alaikumusalam..Ain apa khabar? Ain ada kat mana tu?

Ain: Ain ada kat tempat belajar baru. Ain sihat, Alhamdulillah…Wan..Ain nak bagitahu Wan…Ain sekarang sedang belajar untuk jadi ustazah. Ain ambil bidang syariah. Mula-mula masa Ain bagitahu mak, mak terkejut jugak..tapi syukurlah Mak setuju.

ads-bengkel-sabun

Saya: Alhamdulillah…habis tu Ain belajar kat mana?

Ain: Ain belajar dekat ______(tak perlu saya tulis). Wan..sekarang Ain dah pakai tudung labuhTips Awal Sebelum Bertudung Labuh. Baca ... », Ain dah pakai jubah. Ain dah buang semua alat-alat make-up Ain..Ain tak nak make-up lagi dah. Ain ingat pesanan Wan..

Saya: Syukurlah Ain..Wan gembira sangat. Ain belajar betul-betul! Ramai lagi anak-anak(Umum) Didik Anak Kita Mulai Sekarang. Baca ... » muda macam kita sekarang ni tak tahu ilmu agama. Nanti Ain boleh mengajar diorang. Ain pun pernah lalui zaman remaja yang agak teruk..mungkin tuhan nak uji Ain supaya di masa akan datang Ain boleh mengajar remaja-remaja yang melalui zaman remaja hampir sama dengan Ain. InsyaAllah..

Ain: InsyaAllah..harap-harap begitu la Wan..Ain bersyukurSi Cacat Di Bawah Lindungan Kaabah. Baca ... » dapat kawan-kawan yang boleh nasihatkan Ain. Wan tolong doakan supaya Ain jadi orang yang baik yer..

Saya: Ain memang orang yang baik..cuma AllahOrang Alim, Dermawan & Orang Mati Syahid Yang Pertama Memasuki Neraka. Baca ... » nak uji Ain sebab sayangkan Ain..tidak beriman seseorang hamba-Nya kecualilah mereka diuji. InsyaAllah Ain akan jadi lebih baik di masa akan datang..Wan pun masih teruk macam dulu jugak..hahaha…macam mana rupa Ain pakai tudung labuh dengan jubah yer? Wan teringin nak tengok..hehehe..

Ain: Hahaha..jangan la Wan, Ain nampak kelakar6 Minggu, 6 Bulan dan 6 Tahun Selepas Kahwin.... Baca ... » la..maluDiancam Untuk Dimalukan & Disebarkan Gambar Bogel Oleh Kekasih.. Baca ... » la..

Saya: Bila dah pakai elok-elok, tutup auratPerbezaan Kubur Antara Lelaki Dengan Wanita. Baca ... » dan sebagainya tahu pulak malu..tapi masa bukak situ sini, pakai pakaian ketat tak malu pulak. Pelik betul orang kita sekarang ni..hehe..Wan gurau jer..

Ain: Wan nak kutuk orang la tu!

Muslim-Girls

Perbualan kami selepas itu berkisar tentang kisah-kisah lama bersama-rakan-rakan yang lain. Sehingga kini sudah 8 tahun rasanya saya tidak dengar sebarang khabar berita dari Ain. Namun saya bersyukur berita terakhir yang saya tahu, Ain sedang berusaha menjadi seorang ustazah. Mungkin Ain sudah jadi ustazah sekarang,? Saya tak tahu, saya cuma harap Ain sentiasa jadi lebih baik dari sebelum ini dan menjadi seorang sahabatPesanan Imam Al-Ghazali Tentang Kawan. Baca ... » yang boleh menasihati saya pula di masa akan datang. InsyaAllah…

Ada satu ketika seorang lelaki yang mengaku akan berkahwinSaya Nak Kahwin, Tetapi Tiada Calon, Apa Nak Buat Ya?. Baca ... » dengan Ain datang berjumpa saya. Katanya Ain kirim salam..setiap kali dia jumpa saya dia akan beritahu yang Ain kirim salam sehinggalah suatu hari dia datang dan bertanya:

Dia: Wan ada apa-apa ke dengan Ain?

Saya: Tidak…saya dah lama tak hubungi dia…kenapa?

Dia: Tak ada apa-apa cuma setiap kali saya duduk dengan dia, dia selalu cakap pasal Wan, kalau saya jumpa Wan dia selalu minta sampaikan salam. Tapi dengan kawan-kawan yang lain dia tak sebut pula.

Saya: Hehehe…kesian dekat Ain..sebenarnya masa dia duduk kat sini hanya saya la kawan baik dia. Sebab tu la dia  cakap pasal saya je. Kalau tak dia nak cakap pasal siapa lagi. Dia memang ada kawan dengan orang lain juga, tapi mereka jarang memberikan nasihat yang baik, asyik mengutuk jer. Huhu..

Dia: Oh…hehe..terima kasih Wan!

Dari kisah ini dapatlah kita membuat kesimpulan, manusia boleh berubah..bergantung kepada kita saja untuk memberikan mereka peluang atau untuk memulaukan mereka. Saya tidak suka pendekatan untuk memulaukan seseorang..saya lebih suka mendekati mereka. Dan inilah yang diajar dalam dakwahUstaz Azhar Idrus. Baca ... » islamiah..

Nota: Perbualan di atas tidak semestinya 100% tepat kerana saya memang sudah terlupa satu-satu ayat yang saya dan Ain sebut. Namun apa yang kami bualkan samalah maksudnya seperti yang tertulis di atas. Cerita ini berdasarkan pengalaman saya dan tiada sebarang tokok tambah untuk menjadikannya lebih menarik. Jika ada yang tersilap itu mungkin diluar pengatahuan saya dan saya dahulukan dengan ucapan maafUcapan Maaf Seorang Lelaki Boleh Menyehatkan Jantung Wanita. Baca ... »

Sekian saja

Terima kasih..

8 comments

  1. bagus cerita ni dan punyai pengajaran dan nasihat…the only constant in life is change…manusia memang sentiasa berubah :D
    .-= etomyam menulis diblognya tentang.. Filem Melayu: Semerah Cinta Stilleto =-.

  2. wah..wah satu perkongsian kisah yang mnrik ni..abg wan blh buat buku ni..heheh ;)

  3. suka baca entri ni. saya baca dari awal sampai abis -xde skip2..

    saya ingatkan ain akan bersama2 wan. syukurlah ain dah berubah. manusia mmg cpt berubah. berubah dari kurang baik kepada baik dan sebaliknya.
    .-= Amir menulis diblognya tentang.. Kempen Cegah Pembuangan Bayi: Kami Prihatin Dilancar =-.

  4. owh macam tuh ceritanya.. semoga ain jadi ustazah … insyallah.. bagus pendekatan macam nie.. :-) erm tak boleh nak paksa2 sangat dalam nak suruh orang berubah.. take time katanya.. beserta dengan doa.

  5. Salam…

    Dulu masih sekolah…fida ada kawan dgn seorg tomboy…rakan2 sekolah semua ingat kami bercouple…tp sebenarnya tidak…Kami jadi rapat kerna kami berjiran…DIA seorg pelajar yg pintar dan aktif disekolah…

    DIA menjadi tomboy kerna adik-beradiknya semua lelaki…dia terpengaruh dgn kehidupan abg2…

    Tapi kini DIA adalah antara wanita tercantik di MALAYSIA….tak payah la sebut nama DIA kerna ini adalah sejarah silam dia…cuma bila kami berjumpa…pasti topik tomboynya dulu..menjadi bahan cerita….
    .-= Fida menulis diblognya tentang.. Ayna Birthday – 5th =-.

  6. assalamualaikum,lame x menjengah…
    jengah2 hati terpaut,alkisah simanis tomboy.
    bagus cerita nie,walaupun santai,tapi seribu satu makna bersama.
    benar ,ibarat kata,pagi menangis,petang ketawa,esok lusa,tiada yg upaya membaca,
    saya suka sikap awak yg tidak memilih kawan..semoga kebahagian milik awak akhirnya..amin
    gambar awak..
    bibir tersenyum canda ria,
    mata mengukir isi hati,

  7. Assalamualaikum…
    entry yang terbaik…penuh dgn nasihat..terima kasih ya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>