Sunday , 22 October 2017
Terbaru

Kalau Orang Tak Suka Kita…

Adakala kita terfikir… Kita mungkin tidak pernah menyusahkan hidup sesiapa, kita mungkin tidak pernah menganggu hidup orang dan tidak pernah pula membenci atau menyakiti mereka. Namun tiba-tiba sahaja mereka membenci kita. Berkata-kata buruk tentang kita di belakang dan mengaturkan pelbagai strategi untuk menyakitkan hati kita.

Sebagai manusia biasa, kita tidak akan terlepas dari mempunyai kekurangan pada diri. Mungkin pada cara kita bercakap, mungkin pada cara kita berjalan, mungkin pada mata, mulut, hidung dan seumpamanya yang menyebabkan ada sesetengah orang tidak suka, benci dan meluat melihat kita.

Jika mereka tidak berbuat apa-apapun mereka akan cuba melarikan diri dari kita. Seolah-olah kita ini makhluk yang aneh atau manusia yang tidak berguna, tidak perlu mendekati orang seperti kita. Keadaan yang diceritakan ini semakin menjadi-jadi apabila perbuatan masing-masing mula dizahirkan dalam Facebook.

Saya melihat ramai kawan-kawan yang me’remove’ kawannya yang menyakitkan hati. Hampir setiap hari juga saya melihat kenalan Facebook memaki-maki, marah dan menulis status-status berkaitan dengan orang yang dibenci dan orang membencinya. Apa sudah jadi dan apa yang harus kita lakukan?

Berfikir & Renung Sejenak…

Muhasabah diri. Adakala sikap orang adalah cermin kepada sikap kita sendiri. Mungkin kita rasa kita tidak menyakiti hati orang, tetapi orang tetap terasa sakit. Carilah kelemahan pada diri yang mungkin kita terlepas pandang dan perbetulkan kembali. Bertenang dan jangan membalas kebencian mereka dengan terus membenci mereka.

Seandainya kita sememangnya tidak melakukan kesilapan, kenapa mahu bersedih? Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang benar. Jika mereka membenci kita dan menyakitkan hati kita, itu dosa mereka. Kita tak rugi apa-apa, yang perlu kita sedih bukan sebab mereka membenci kita tetapi jika kita membenci orang dan cuba menyakitkan hati mereka. Kerana perbuatan itu akan membuatkan kita hampir dengan dosa.

Cukuplah Berbakti Kepada Orang Yang Wajib

Jika kita punyai kawan yang menyakitkan hati, abaikan sahaja dirinya. Cukuplah berbakti kepada orang yang kita perlu taat seperti ibu ayah, taat suami bagi seorang isteri dan taat kepada Allah sebagai seorang manusia. Mereka yang tidak tersenarai dalam rantaian kewajipan kita untuk taat itu kita boleh abaikan sahaja.

  • Biarlah semua kenalan menolak kita yang penting kita jaga suami kita dengan baik.
  • Biarlah kawan-kawan meninggalkan kita yang penting kita tidak meninggalkan keluarga.
  • Biarlah seluruh kaum keluarga memulaukan kita yang penting kita tidak memutuskan tali silaturrahim.
  • Biarlah seluruh umat menyakitkan hati kita yang penting kita tidak menyakitkan hati Allah.
Kebahagiaan terletak dalam hati. Ia bergantung kepada kepercayaan kita. Seandainya kita percaya bahawa dipulaukan orang adalah suatu yang menyedihkan, maka hidup kita akan terseksa. Namun seandainya kita faham bahawa perbuatan terkutuk mereka dapat menyumbangkan pahala yang banyak untuk bekalan akhirat, kita akan bahagia. Biarlah manusia yang leka dengan sandiwara dunia dengan sikap buruk mereka, yang penting jangan kita bersikap buruk pada mereka kerana hidup kita untuk mencari kebahagiaan di sana. Bukan melayan persengketaan yang sia-sia.
Orang tak suka
“Jangan resah andai ada yang membencimu, kerana masih ramai yang mencintaimu di dunia. Tetapi resah dan takutlah andai Allah membencimu, kerana tiada lagi yang mencintaimu di akhirat.” – Imam Al-Ghazali

26 comments

  1. salam.. minta izin untuk reblog ya.. saya akan serta kan link di sini… terima kasih… =)

  2. terima kasih…realy motivated me! ^^,

  3. Mohon share tuan blog…sila jrngah blog Cp

  4. saya suka dengan yang ni 🙂

    “Biarlah kalau kawan-kawan tinggalkan kita , asalkan kita tak tinggalkan keluarga kita”

  5. Minta share ye. Tq

  6. Saya suka yang ini
    “Biarlah seluruh keluarga kita membenci kita yang penting tidak putus silahturahmi kita”

  7. Mohon utk share

  8. semu sama ja ._. sini orng x suke.. sana orng x suka… bila ditanya semua “semua orang suka kau, takde yg benci & cerita buruk tentang kau” .. mula-2 nya tenang, bila difikirkan & renungkan . rasa semua yg dikatakan salah ! =(

    • Kita tidak berdosa bila orang tidak suka kita, kita akan berdosa jika melakukan kesalahan dengan Allah atau manusia. Abaikan orang yang tidak menyukai kita, yang penting jika jaga hati jangan kita pula yang membenci orang lain.

    • sayaalwaysdibenci.

      yaaa , betul .. bila kita renungkan balik .. rasa sedih smpai nk ngis pun ada .. begitu berat hendak tnggung smuaa ni.. bila orang dah benci..

  9. Saya Ade kawan Tapi Dye Benciii ! I need My but she hate me 🙁
    Pleasee Help

  10. bunga cintahatiku

    Alhamdullillah… moga org yg benci sy tu bahagia. entah knp tbe2 ade perasaan benci die utk sy. jnji ALLAH itu PASTI. yg penting sy ade suami dan anak serta keluarga yg sgt penyayang..

  11. Nurin Sabrina

    Bukan sorang je yg benci ramai gile gile gile gile. And thank you for sharing thiss!!!!! Tq tq tq tq tq tq

  12. Allahuakbar… just sharing luka dihati. Mmg sakit bila diri dibenci apatah lagi hingga rasa diri kita ibarat tunggul bagi mereka…. apa saja percakapan kita menjadi ‘negatif’ pada mereka.. Jika benar itu hanya anggapanku kenapa tiada ‘kebaikkan’ ‘kemesraan’ ‘keikhlasan’ ‘senyuman’ dari mereka….. Apa yang mampu dilakukan seperti pesan Ustaz padaku.. Sentiasalah berzikir dgn ayat2 melembutkan hati kita hati orang… Sentiasa mendoakan orang yang benci kita moga dibukakan pintu hatinya dan diberi kesejahteraan pada hidupnya… Selebihnya biar saja Allah yang Maha mengetahui menentukannya…. Alhamdulillah, moga luahan ini sedikit sebanyak meringankan beban dihati…. ?✌ terima kasih.

  13. Kelemahan kita membuat kawan tudak suka berkawan dgn kita

  14. Mawar berduri.

    Apa yang tengah saya lalui sekarang. Org membenci. Di depan baik. Tp belakang mengutuk. Cakap org diri sendiri pun tak betul.. ini lah manusia. Menilai d luaran sahaja. Hanya mampu bersabar. Kerana Allah ada..

  15. nak tanya. patut tak saya pindah tempat duduk dalam kelas? sebab ada chinese kat kumpulan saya kurang senang dengan saya

  16. sayaalwaysdibenci.

    yaaa , betul .. bila kita renungkan balik .. rasa sedih smpai nk ngis pun ada .. begitu berat hendak tnggung smuaa ni.. bila orang dah benci..

  17. Kawan saya yang sepuluh tahun saya rapat kini benci saya lalu menghasut kawan2 yg lain benci pada saya, sudah hampir setahun saya diam membisu sambil berzikir saja..biarlah ujian itu ada hikmahnya…

  18. minta izin share ya

  19. Agustriana nessy

    Minta izin share ya

  20. Thank you for sharing . Really motivated me 👍

  21. Super agree… nak share juga dan saya akan linkkan ke sini ya…

    memang sedih, pilu, luka rasa di hati nih… ke mana-mana ada sahaja yang dengki dan negatif tapi dalam pada yang macam tu, ada juga yang positif… so, it balanced up…

    kini, hanya kepada Allah tempat mengadu, juga kepada suami dan anak-anak yang dikasihi…

  22. LAGI PERIT JIKA YANG MEMBENCI DALAM DIAM…TAPI BENCI DIA AKU NAMPAK MELALUI PERBUATAN WALAUPUN TIDAK DENGAN KATA-KATA…
    SEMOGA DIA BAHAGIA…AKU AKAN PERGI MENINGGALKAN TEMPAT INI.AKU TIDAK PERLU ,MEREBUT PERHATIAN SESIAPA PUN

  23. Hmm kita buat salah satu je, termaki tercarut sebab marah sangat. Dah mintak maaf pun tetap dingin. Semua mcm mengelak. Sakit. Sakit hati. Diorg xfikir kenapa kita marah. Marah sbb dh bnyk kali kita sabar. Hmm sebab satu keslhn jee, semua dh xmesra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*