Sunday , 24 September 2017
Terbaru

Perkahwinan & Keluarga

Tadika ABS. Tadika Pertama Yang Mendidik Anak Kecil Tentang Keusahawanan

  Tadika ABS bermaksud Tadika Aktif, Bijak dan Santun. ABS itu sendiri pada asalnya adalah singkatan dari Ainon Business School. Namanya sahaja sudah membawa maksud sekolah perniagaan. Namun ia bukan sebuah tadika yang mengajar anak kecil tentang perniagaan sehingga proses pembesaran mereka diabaikan. Sebaliknya kanak-kanak dididik dengan penuh hormat, ceria, aktif dan menyeronokkan. Pendekatan yang berbeza digunakan dalam memberi input ... Read More »

Cara Lembutkan Hati Isteri

Syukur jumpa dengan seorang lelaki yang minta nasihat mengenai isterinya.. Saya buat ziarah beberapa rumah. Rumah pertama, takper takper saya sibuk…. Rumah seterusnya, isterinya jerit, abang ni ha entah orang mana sibuk nak ziarah orang , tak tahu orang penat. Saya kata takper puan, kirim salam suami yer bagitau kami ziarah silaturrahim dari surau jer.. Rumah ketiga buka pintu dan ... Read More »

Kalau Tak Suka Pulangkan

KALAU TAK SUKA, PULANGKAN Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. “Horey! Papa balik!” Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya. “Tepi! Bahaya tau tak?” Jeritnya. Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar. “Aimin bawa adik ke belakang.” Arahnya pada anak yang sulong. Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut ... Read More »

10 Kesalahan Isteri Terhadap Suami

Rumahtangga adalah satu bentuk hubungan mesra diantara seorang lelaki dan wanita sebagai suami dan isteri dalam perjalanan menuju kebahagiaan dalam kehidupan dan untuk mendapatkan redha Allah. Tetapi ramai yang tidak menyedari akan beberapa perkara yang merupakan satu kesilapan besar dilakukan oleh isteri terhadap suami mereka. 1. Menuntut Keluarga Yang Ideal Dan Sempurna Sebelum menikah, seorang wanita membayangkan pernikahan yang begitu ... Read More »

Bolehkah Marah Anak Umur 1 Tahun?

Satu soalan telah diajukan; degil ke anak saya yang baru 1 tahun 6 bulan yang tidak mahu mendengar kata bila dilarang? Orang keliling mengatakan dia degil. Dia juga suka merampas mainan kanak-kanak lain. Ibu kata tidak boleh garang dan marah anak. Namun, jika tidak marah, dia menjadi-jadi perangainya. Bolehkah dia dihukum dan bagaimana? __________________________________________________________ Anak baru satu tahun 6 bulan. ... Read More »

Pengalaman Menjaga Anak OKU

Terpanggil untuk saya menulis sedikit tentang pengalaman peribadi dalam membesarkan 2 orang anak istimewa daripada 5 orang kesemua. Bermacam-macam artikel,komen,pendapat & kutukan daripada pelbagai segi mengenai penjagaan anak-anak istimewa. Bermula dengan minggu yang lalu, seorang kenalan rapat berkongsi satu artikel mengenai pengalaman seorang ibu tunggal di UK yang membesarkan 7 orang anak istimewa (6 perempuan, seorang lelaki – kesemuanya ada ... Read More »

Kerja Seorang Suri Rumah

Kaunselor : Apakah pekerjaan Encik Zainal? Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank. Kaunselor : Halimah pula? Encik Zainal : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja. Kaunselor : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi? Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja. Kaunselor : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan?? Encik Zainal ... Read More »

Kita Dan Poligami

Sayidatina Aisyah cemburu kepada Sayidatina Khadijah kerana kebaikannya yang sering disebut-sebut oleh Rasulullah meskipun beliau telah meninggal dunia. – Orang kita cemburu hanya kerana si suami ada orang lain selain dirinya. Islam menganjurkan poligami kerana hal itu boleh membawa kebaikan kepada wanita dan lelaki. Ia akan berlaku apabila suami berlaku adil dan isteri faham tentang tanggungjawabnya. – Namun ramai orang ... Read More »

Poster Siapa Mahram Saya?

Poster Siapa Mahram Saya? Dengan Siapa Saya Tak Boleh Salam Dan Perlu Menutup Aurat? Alhamdulillah. Pihak kami telah siap menghasilkan 2 poster ‘siapa mahram saya’ untuk lelaki dan perempuan. Rujuk gambar di bawah: Klik gambar untuk besarkannya Poster ini sesuai dan patut ditampal dalam setiap rumah supaya kita dan ahli keluarga sentiasa ingat dengan siapa kita boleh dan tak boleh ... Read More »

10 Cara Pamerkan Cinta Kepada Isteri

Cara Pamerkan Cinta Kepada Isteri Berikan isteri rasa selamat, elakkan diri menjadi agrasif. Ucapkan ‘Assalamualaikum’ ketika pulang ke rumah. Ia akan menghalau syaitan keluar dari rumah kita. Sabda Rasulullah, wanita itu diibaratkan sebagai kayu bengkok yang rapuh. Jika kita berkasar dengannya, ia akan patah. Jika kita biarkannya, ia tidak akan terus membengkok. Maka didiklah isteri dengan kasih sayang dan penuh ... Read More »

Hukum Khatan, Sunat Bagi Wanita, Bayi Perempuan

Hukum Khatan Bagi Wanita, Sunat Bayi Perempuan Soalan: Assalamualaikum ustaz, Mengenai hal berkhatan, dapatkah ustaz jelaskan secara terperinci hadis & Dalil mengatakan hukum berkhatan bagi lelaki & perempuan? Saya keliru ada mengatakan perempuan tak diwajibkan dikhatan..adapun memberitahu perempuan dikhatankan pada bahagian yang sedikit saja..Al-maklum sekarang musim cuti sekolah, ramai anak-anak kita digalakkan berkhatan terutama anak lelaki… Wassalam Jawapan: Wa’alaikumussalam Dalil utama berkaitan ‘Khatan’ adalah Ertinya : Lima perkaea fitrah ... Read More »

Betulkah Ada Hadis “Rahsiakan pertunangan, war-warkan perkahwinan”?

Soalan: Assalamualaikum. Banyak disebarkan di internet sepotong hadis yang bermaksud: “Rahsiakan pertunangan,war-warkan perkahwinan” Soalan saya apakah benar ia sebuah hadis Nabi Muhammad SAW? Terima kasih. Jawapan: Terdapat hadis yang diriwayatkan oleh al-Dailami di dalam Musnad al-Firdaus dengan lafaz: Mafhumnya: “Zahirkanlah (war-warkan) perkahwinan dan sembunyikan (rahsiakan) pertunangan.” Akan tetapi hadis ini Dhoief (Lemah) seperti yang dinilai oleh al-Albani di dalam al-Silsilah ... Read More »

Ketika Perkahwinan Ustaz Don Daniyal

Perkahwinan Ustaz Don Daniyal… 1. Majlis dibuat secara sederhana tetapi indah. Majlis dimulakan dengan selawat. 2. Husna memakai inai di pergelangan tangan sahaja iaitu bukan ditempat aurat, inai tidak berkekalan dan lukisan berbentuk bunga/tumbuhan tidak berbentuk haiwan atau menyerupai makhluk. 3. Make up Husna tidak tebal, Ustaz Don berkata dia berkahwin kerana diri Husna sendiri, dia tidak mahu melihat Husna menjadi ... Read More »

Hukum Memakai Inai

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa: Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di ... Read More »

8 Surah Untuk Anak

Telah menjadi adat Melayu, surah atau ayat-ayat dalam Al-Quran dijadikan sebagai azimat, diamalkan untuk mendapat sesuatu dan seumpamanya tetapi dalam masa yang sama meninggalkan arahan Allah yang lain. Sebagai contoh, mereka solat tetapi tidak menutup aurat, mereka mengaku Islam tetapi menolak undang-undang Islam dan seumpamanya. Sebagai umat Islam kita perlulah memartabatkan Al-Quran itu sendiri selain dari mengamalkan beberapa potong ayat di dalamnya ... Read More »

Perkara Yang Perlu Suami Ketahui Ketika Isteri Mengandung

Adalah menjadi impian setiap wanita untuk memiliki suami yang dapat memahami mereka semasa mengandung. Hal ini kerana pada waktu ini, keadaan mereka tidak stabil dan memerlukan bantuan daripada orang lain terutamanya daripada suami. Tetapi mungkin ramai lagi suami yang di luar sana masih tidak lagi memahami situasi ini. Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung? (1) Luangkan ... Read More »

Kos Perkahwinan Menyebabkan Ramai Lelaki & Wanita Terus Membujang

Di Malaysia, trend majlis perkahwinan di hotel atau dewan telah mengganti majlis yang biasanya diadakan di rumah. Orang kampung pun sudah pandai kenduri dengan menempah makanan. Jika dulu tuan rumah menghantar tepak menjemput tetapi hari ini ada kad, ada yang pakai emel dan khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk jemput ke majlis perkahwinan. Ke mana pergi adat budaya kita? Dulu orang bagi ... Read More »

Cara Bersetubuh Menurut Islam

MEMUJUK RAYU SERTA BERCUMBU- CUMBUAN : Nabi Muhammad s.a.w. melarang suami melakukan persetubuhan sebelum membangkitkan syahwat isteri dengan rayuan dan bercumbu terlebih dahulu. – Hadits Riwayat al-Khatib dari Jabir. BERBOGEL : Apabila diantara kamu mencampuri isterinya, hendaklah ia menutupi dirinya dan menutupi isterinya dan janganlah keduanya (suami isteri) bertelanjang bulat seperti keledai. – Hadits Riwayat Tabrani. MENYETUBUHI DUBUR : Terkutuklah ... Read More »

Aku Tidak Mahu Kahwin Kerana Aku Tidak Mahu Bercerai!

1. Aku tidak mahu berkahwin! Aku bosan dengan orang lelaki yang berhidung belang! Lelaki sekarang hanya mahu kepuasan nafsu sahaja tapi tidak reti untuk membimbing! Nak jadi imam pun tak tahu.. Solat jauh sekali!! 2. Buat ape aku perlu berkahwin? Aku dah ada kerjaya sendiri. Hidup aku lebih aman damai, tak perlu sibuk tentang anak-anak. Aku enjoy dengan kehidupan sekarang ... Read More »

Saya Nak Kahwin, Tetapi Tiada Calon, Apa Nak Buat Ya?

Mungkin anda pernah mendengar keluhan seperti tajuk artikel ini dari kawan-kawan anda atau mungkin anda sendiri pernah meluahkannya? Dalam artikel kali ini kita ingin membincangkan sendikit tentang hal ini. Terdapat beberapa perkara yang boleh kita rungkaikan dari kenyataan tersebut. Biasanya orang meluahkan kenyataan tersebut setelah ditanya “Bila mahu kahwin?”. Ramai yang memberikan jawapan seperti di atas sebagai jawapan pantas supaya ... Read More »