Tuesday , 23 May 2017
Terbaru

Celik Hati Kita

– Ada orang menegur orang lain tentang sesuatu perkara, padahal dirinya sendiri lebih banyak melakukan kesalahan itu. Namun sebagai penerima teguran, usah melihat kesalahannya, tetapi lihat apa yang disampaikan dan terima dengan hati terbuka. Ucapkan terima kasih.

– Ada banyak perkara boleh diselesaikan dengan berbincang cara baik tetapi ramai yang suka memilih ego sendiri. Akibatnya hubungan menjadi retak dan musnah.

– Alimnya seseorang bukan kerana amalan agamanya, tetapi sejauhmana beliau punyai ilmu dan faham tentang apa yang diamalkan.

– Memang benar tidak dikira beriman seseorang itu sebelum dirinya diuji. Seringkali kita melihat keburukan orang sebagai satu kesalahan, tetapi kita tidak sedar bahawa keburukan yang ada padanya adalah satu ujian yang Allah turunkan kepada kita untuk melihat apa tindakan kita terhadap situasi itu.

– Ramai yang mengaku sebagai seorang yang mulia dan baik hati, tetapi apabila Allah kirimkan seseorang yang perlukan simpati, mereka menolak tanpa rasa belas kasihan.

– Manusia suka mengutuk keburukan dan kesalahan orang seolah-olah mereka tahu suatu masa nanti anak-anak atau ahli keluarga mereka tidak akan melakukan kesalahan yang sama.

– Apabila orang buat salah dengan kita, kita suka membalas dengan turut membuat tindakan yang salah. Sedangkan sebelum ini hanya orang itu yang berdosa, tetapi kerana tindakan kita yang dipenuhi nafsu kemarahan, kita turut mendapat dosa.

– Perasaan kita, tekaan kita, sangkaan kita dan apa yang kita dengar tentang orang lain itu belum tentu benar. Jangan mudah percaya, jangan mudah membuat tindakan dan jangan mudah menyalahkannya. Biar berita itu sahih dahulu, jika tidak kita sendiri yang akan menyesal di akhirat kelak.

– Diwaktu kita senang, usahakan untuk membantu orang, diwaktu kita susah, belum tentu orang akan membantu kita. Maka ikhlaskan diri dalam membantu orang lain, jangan mengharapkan balasan baik dari manusia, kerana mereka juga manusia biasa yang penuh dengan kelemahan, biar Allah sahaja yang membantu kita dalam susah mahupun senang.

3 comments

  1. Hiya, I am really glad I’ve found this info. Nowadays bloggers publish only about gossip and internet stuff and this is really annoying. A good website with interesting content, this is what I need. Thank you for making this web-site, and I’ll be visiting again. Do you do newsletters by email?

  2. Hey, you used to write magnificent, but the last few posts have been kinda boring… I miss your super writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

  3. Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like you aided me.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*