Monday , 24 July 2017
Terbaru

Awak Tau Tak? Wanita Bertudung Labuh Bukan Malaikat, Mereka Juga Terdedah Dengan Dosa.

Ada seorang hamba Allah perempuan ini. Dia adalah seorang bekas pelajar di sekolah agama. Dia seorang yang solehah, menjaga auratnya dan memakai tudung labuh. Dia juga rajin mengikuti usrah.

Ditakdirkan Allah, dia dihantar belajar ke luar negara. Negara yang dia pergi, bukan pula negara orang Islam. Jurusannya bukan jurusan agama, tetapi Perubatan. Maka, dia diangkat menjadi orang yang dipercayai oleh pelajar yang seangkatan dengannya.

Awal-awal, dia seorang yang komited dengan agama. Sering mengajak kawan-kawannya agar mengingati Allah, melaksanakan amanah-Nya, dan meninggalkan larangan-Nya.

Satu hari, dia jatuh cinta dengan seorang lelaki yang bukan Islam. Lama kelamaan, dia meninggalkan peribadinya yang lama. Walaupun masih bertudung labuh, dia tidak lagi menjaga batas pergaulan. Sampai satu tahap, dia pernah tidur di dalam kereta berdua-duaan dengan lelaki tadi.

Apakah pandangan anda?

Apa yang anda akan lakukan bila mengetahui perkara ini, bila melihat perkara ini, atau bila menjadi salah seorang daripada kawan-kawan kepada pelaku perkara ini?

Kisah rekaan saya, tetapi situasinya merata-rata

Saya reka cerita itu. Ini bermakna, saya tidak pernah melihatnya dengan mata kepala saya sendiri. Tetapi situasi yang sinonim seperti cerita saya di atas berlaku di banyak tempat. Tidak perlu tanya saya dari mana saya tahu, tetapi saya sekadar hendak anda menjawab, betul atau tidak.

Betul kan?

Budak sekolah agama, lelaki ke, perempuan ke, dulu baik, tiba-tiba terjebak dengan sesuatu di luar lunas agama Allah. Perempuan tudung labuh, dulu jaga hubungan lelaki perempuan, tiba-tiba bercouple. Rakan kita yang nampak alim, tiba-tiba terdengar khabar dia berzina.

Ya, apa yang kita lakukan pada mereka-mereka ini?

Biasanya, mereka dihina. Disisihkan.

“Cis, menyampah gila aku. Dulu baik bukan main. Sekarang, mengalahkan aku buruknya. Aku pun tak pernah berdating dengan perempuan tau”

“Aku tak sangka betul, dulu bukan main solehah. Ingatkan aku itu ini. Sekarang tup-tup keluar dengan mamat tu. Tak senonoh la. Hipokrit”

“Tengoklah budak sekolah agama tu. Kata je belajar agama. Dulu bukan main lagi ceramah bagi dalil-dalil Al-Quran ingatkan orang. Sekarang, entah syurga dengan neraka pun tak kenal ke hapa”

Dan 1001 macam lagi yang biasanya akan terlepas dari mulut kita. Atau paling tidak, terdetik di dalam hati.

Kenapa? Kenapa kita senang bersikap demikian?

Akhirnya, mereka yang dahulunya ala-ala ustaz ustazah harapan agama ini disisihkan kerana kemaksiatan dan keingkaran yang mereka lakukan di hadapan mata kita har ini. Mereka dikutuk, dihina, dikeji, dihentam-hentam. Dan 99%, semuanya dilakukan di belakang mereka.

Saya suka bertanya.

Siapa yang pernah pergi dan bersembang, berbincang, mendalami kenapa mereka berubah sedemikian rupa?

Tiada siapa menarik mereka

Kita selalu kata begini:

“Alah, pelajar agama, takkan tak tahu”

“Dia kan hafal 30 juzu’ Al-Quran. Takkan la tak reti-reti lagi”

Tetapi pada saya, ini satu prinsip yang membawa kepada sikap kita yang saya nyatakan di atas. Ya, secara tidak langsung, kita seakan-akan meletakkan taraf pelajar agama, orang yang mengikuti usrah, mereka yang bertudung labuh dan berkopiah ini di taraf  MALAIKAT.

Sedangkan, mereka adalah MANUSIA.

Bila namanya manusia, pasti ada waktu kesilapannya. Dan kadangkala, silapnya boleh jadi lebih buruk dari kesilapan mereka yang tidak pernah pun sekolah agama. Tetapi inilah dia ujian Allah SWT.

Dengan prinsip kita di atas tadi, maka kita meninggalkannya. Kita tidak menegurnya. Kita nampak dia mula berubah ke arah kejahatan, kita menjauhinya kerana kita kata dia dah tahu, dia mesti dah faham serta sebagainya.

Kesilapan kita, adalah di sini.

Tiada siapa yang bergerak menarik mereka.

Sebagaimana kamu, mereka juga begitu, saya juga begitu. Bila kita melakukan kesilapan, kita senang untuk orang faham kenapa kita boleh tersilap. Kita tertipu ke, kita terjerat ke, kita memang betul-betul tak tahu kemudian terbiasa dengan kesilapan itu ke, dan 1001 sebab lagi. Jadi, bila orang hentam-hentam kita tanpa memahami, kita pastinya sakit hati.

Begitulah perasaannya mereka yang buat silap. Saya kira, kita sama dalam hal ini. Baik kamu, mereka, mahupun saya. Saya sendiri, amat benci manusia yang pakai hentam sahaja tanpa memahami. Kenal pun tidak, sudah menghentam macam dia tahu-tahu aja apa sebenarnya yang terjadi.

Jadi, apakah sikap kita?

Pernahkah kita mendekati ‘pendosa-pendosa yang beragama’ ini, atau kita sekadar menghina kesilapan, ketersasaran mereka dari jauh sahaja?

Mereka butuh manusia yang memahami.

Kadangkala, ada something yang di luar jangkaan berlaku dalam hidup mereka ini. Sebab itu dari sebaik-baik manusia, boleh berubah sebegitu rupa. Kita yang biasa-biasa ni, melenting la. Kita terlupa bahawa dia rupanya manusia juga. Tidak ramai yang mampu bersabar. Sedangkan, keadaan ini hanya boleh dihadapi oleh mereka yang tenang dan rasional.

Siapa yang pergi mendekati mereka, memahami mereka, cuba mencungkil apa sebenarnya permasalahan mereka, kenapa mereka sampai boleh tersasar sedemikian rupa. Siapa? Siapa yang berusaha sedemikian rupa?

“Aku tegur dah dia” Ya la, tegur macam mana? Tegur sekali pastu blah? Tegur 10 kali lepas tu penat?

Kadang-kadang, kita terlupa yang kita tak pernah pun bina ‘jambatan hati’ dengan mereka. Kita tak kenal mereka dalam erti kata sebenar. Kita dan dia tak pernah ada apa-apa perkongsian.

Bila terjadi perkara sebegini, kita lebih senang menghentam. Tegur sekali dua, lepas tu kata tak ada harapan. Ajak masuk usrah balik semula dua tiga kali, kemudian kata dia dah tak dapat hidayah.

Ini masalah kita.

Kemudian kita salahkan dia.

Sebenarnya, kita pun sama. Berputus asa mengajak dia ke jalan Allah.

Bila dia berdosa, tak kira la dia budak agama ke, ulama sekalipun, sepatutnya kita layani dia dengan baik. Tunjukkan dia jalan yang betul. Sejak bila seseorang itu bila dia jadi pelajar sekolah agama, dia ikut usrah, dia pernah berdakwah ajak orang buat baik, dia keluaran Al-Azhar ke hapa ke, bila jadi maksum? Sejak bila pula, manusia-manusia ni, bila buat dosa, dibolehkan kita membiarkan mereka?

Bukankah layanannya tetap sama dengan orang yang tidak pernah belajar agama, tidak pernah ikut usrah, tidak pernah berdakwah yang buat dosa?

Yakni tegur, dan pimpin mereka. Pimpin ya, pimpin. Fahami maksud perkataan pimpin.

Mereka lebih baik. Kami bukan pelajar agama.

Satu lagi kesilapan kita, kita suka kata:

“Mereka budak agama. Aku bukan budak agama. Mereka pakai tudung labuh. Aku tudung tiga segi aja”

Dan akhirnya, kita tinggalkan mereka. Ini kesilapan yang paling besar. Siapa la ajar penegur itu kena sempurna. Kita ni, menegur sambil memperbaiki diri. Kita budak agama ke, bukan budak agama ke, kalau sesuatu kita rasa patut tegur, walaupun teguran kita tu ala-ala menghentam diri sendiri, kena tegurlah juga.

Apa barang bai main kutuk-kutuk belakang aja?

“Dia kan budak agama, dia mesti faham”

Kalau macam itu, budak agama mestilah malaikat semuanya. Tak akan ada buat salah. Ala, macam kita belajar la. Faham-faham pun, bukan dapat 100% dalam periksa. Betulkan? Ada ke yang skor semua mata pelajaran dia 100%? Kalau ada pun, sekelompok kecil aja.

So, macam mana sekarang?

Kena tegur la. Bergerak mendekati mereka ini. Fahami masalah mereka ini. Mana tahu, hati mereka meronta-ronta untuk kamu membantu mereka sebenarnya.

Penutup: Kamu berdosa kalau sekadar membiarkan

Ya, kamu berdosa. Sebab mencegah kemungkaran itu adalah wajib.

“Saya mencegah dengan hati”

Ha ha.. ini alasan kamu nak bagi kan?

Rasulullah SAW bersabda:

“Sekiranya kamu tidak mampu”

Jadi, kalau ada kudrat, ada suara lagi, ada tenaga lagi, itu tandanya ‘mampu’ itu masih ada pada kamu. Maka, kamu berdosa kalau tidak menegurnya. Teknologi hari ini lagi la ada macam-macam. E-mail ada, facebook ada, Yahoo Messenger ada. Kalau nak pakai gaya zaman P.Ramlee pun boleh – tulis surat.

Kemudian, tegur bukan sekali.

Berkali-kali. Sampailah terjadi salah satu dari empat perkara. Apa dia?

1. Kamu mati.

2. Dia mati.

3. Matahari terbit dari barat.

4. Dia berubah.

Selagi tak berlaku empat perkara ini, adalah tidak patut kita berputus asa dalam memberikan teguran. Kalau tak makan dengan plan A, kita bagi dia plan B. Kalau plan B dia tak boleh jugak, kita bagi dia plan C. Sampai la plan Z. Kalau tak boleh jugak, kita bagi dia plan AZ pula. Kalau tak boleh lagi, bagi plan BZ dan begitulah seterusnya. Sampai salah satu dari empat perkara tadi terjadi pada kita.

“Tapi dia budak agama”

Kamu ulang lagi benda ni.

Sudah-sudah. “Dia manusia juga” itu kata saya.

Ayuh, jangan cakap belakang sahaja.

Rapati dia, berikan nasihat. Laksanakan tanggungjawab kamu sebagai seseorang yang faham bahawa dia telah tersasar daripada Allah SWT. Sesungguhnya, menebarkan kebaikan itu adalah tanggungjawab orang yang beriman.

Tidak kira, kamu budak sekolah agama, atau bukan.

*****************************************************

Artikel ini dipetik daripada: Blog Langit Ilahi

21 comments

  1. sy setuju sgt coz sy sbg bdk sklh agama pun selalu dipandang baik,alim, oleh kwn2 sy…pdhal su manusia yg sering malakukn dosa n kesalahn…..

      • Setiap orang tidak akan bebas dari melakukan kesilapan. Andainya pernah berlaku janganlah terus lalai…segera bertaubat dan kembali kepangkal jalan.

    • assalamualaikum wr wb..
      kalau dah tau wanita menutup auratpn trdedah dgn dosa
      apatah lagi yang tak menutup aurat…bayangkan dan juga fikirkan dgn otak yang waras[terjemahkan???….. pakaian adalah mencerminkan peribadi seseorang]

      • sorry, saya xsetuju. pernah dgr perkataan “dont judge a book by its cover?”
        pakaian x semestinya mencerminkan pribadi seseorng..
        dont be too narrow minded.

  2. ada betulnya jugak tu… yang pasti hati budi manusia pun bukan ikut pakaian dan rupa… syaitan sentiasa ada dimana2

    • Ya..tidak kira pelajar agama, budak tudung labuh atau sesiapa saja, kita semua sentiasa akan diganggu oleh syaitan laknatullah..

  3. stuju sgt2....manusia walau ain

    manusia walau alim mcmna skali pn xterlepas mmbuat kesilapan…
    mohon share sbgai pedoman…

  4. salam ukhwah.

    saya suka baca blog yg menitik beratkan soal agama.menasihati itu bukan langkah yg mudah apatah lagi mahu mengajak manusia supaya berubah ke arah yang lebih baik. tapi ini merupakan satu wadah yang bagus untuk di tatapi dan di hayati bersama. tahniah buat admin. saya stuju, mereka yang belajar dari sekolah agama pun, manusia.terdedah kepada syaitan dan dosa.smoga kita semua sentiasa dilindungi-Nya.

    wallahualam . .

  5. salam ukhwah. saya suka baca blog yg menitik beratkan soal agama.menasihati itu bukan langkah yg mudah apatah lagi mahu mengajak manusia supaya berubah ke arah yang lebih baik. tapi ini merupakan satu wadah yang bagus untuk di tatapi dan di hayati bersama. tahniah buat admin. saya stuju, mereka yang belajar dari sekolah agama pun, manusia.terdedah kepada syaitan dan dosa.smoga kita semua sentiasa dilindungi-Nya. wallahualam . .

  6. Folks…what we have to do is to keep your heart low under God’s sight.

    Play your instrument like you mean it. Blend it all together and cry your heart out. Pretty much having your soul sings for ya..

    Look how the phrase is arpeggiated and….Remember Allah and what the Malays always say: Jauhi Zina,huhu….(my friend, Man Kidal thought me this word,huhu)

  7. nabi shj yg ma’sum..selagi namanya manusia tetap akan digoda & tergoda oleh syaitan..sbb tu ALLAH menyarankan kita agar menjauhi zina.

  8. kalau kita menuding jari tanpa usul periksa kpd org yg slh seumpama kita menuding jari pd diri sndr (stu jari kita tuding pd org, 4 jari tuding balik pd kita). bila kita kutuk org, Allah S.W.T. akn bayar cash pd dr kita samada cpt atau lmbt. so, apabila sesorg melakukan kesilapan kita mestilah mmbri smgt spya pesalah x mengulangi kesilapn yg sma. no body perfect dan jgn ingt org yg melakukan kesilapan x punya perasaan menyesal. org yg melakukan kesilapan sentiasa belajar dr kesilapan. sesungguhnya ujian dr Allah S.W.T. adalah nikmat……. Wallahualam…..

  9. Masya Allah..saya setuju..
    sebab saya pernah alami pkr ni..
    saya bukanlah orang yang bertudung labuh tu, tapi kawannya..percayalah..semua orang perlukan seseorang untuk membantunya pulang ke pangkal jln..walaupun sesempurnanya dia..seperti yang kita tahu, semua orang x sempurna..wallahualam..

  10. syaitan yang ‘ngorat’ budak2 agama ni pangkat besar dr yang ‘ngorat’ bdk2 tepi jalan kan…

    -tak ma’sum

  11. mcm mana kita nk ubah sikap org lain,walhal diri kita pun x berubah-ubah?bukankah kita patut mengubah diri kita terlebih dahulu sblm merubah org lain?

  12. *ernah ternampak akhwat tudung labuh duduk kat tangga jubah tersingkap sampai nampak seluar dalam di balik kain dalam. Pakai stokin dan sarung tangan tapi nampak spender

  13. Alhamdulillah,mungkin sebab kita letakkan penghormatan yang terlalu tinggi pada tempat yang salah. Allah juga yang sempurna

  14. salam,
    nak tegur org pun kena ad caranya, kadang2 bila sy tegur org akan ckp balik kat sya, ‘kau pun sama cam aku jugak, xpyah nak nasihat aku bagai la..bla2..’ walau pun niat kat hati ni hati memang nak berubah, dan nak ajak sekali kawan2 yg pernah lalai sama mcm saya kembali semula kejalan yg benar amat payah, hingga saya terfikir law xmampu nak buat mcm mana lg?? sebab saya teringn sgt nak berubah tapi terlalu fikirkan ckap2 org tentang kita, takut xmampu nak hadapi dugaan yg Allah bagi kat saya, hanya dengan kata2 manusia…saya kembali semula lakukan kesilapan..kdg2 pengaruh kawan2 ni kuat sgt..wasalam..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*